יום ראשון, 18 באוקטובר 2015



אחת הדרכים לזיהוי פרואקטיביות, הינה משימת מעגל הדאגה וההשפעה.
זהו תרגיל להגברת המודעות העצמית שעליה כתב סטיבן קובי בספרו המצויין "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד". 
מעגל הדאגה מתאפיין בכל אותם נושאים שאינם קשורים שכלית או רגשית אליכם: החוב הלאומי, בריאות, ילדינו, בעיות בעבודה ועוד ועוד..
במעגל הדאגה, אנשים ריאקטיביים מתמקדים: הם מתמקדים בחולשות של אחרים, בבעיות מזג האויר שבגללם לא יצאו ל....,הטחת האשמות והתנהגות כקורבן מאפיינת אותם, "אילו יכולתי לעשות..", "אם היה לי כסף הייתי יכולה ל....", "זה לא אני זה הוא.." ועוד ועוד.

כאשר תבחנו את הנושאים שאתם תרשמו כאן במעגל, תמצאו שם נושאים רבים שאינם בשליטתכם לחלוטין ואחרים שכן. את הנושאים שיש לכם שליטה יש להעבירם למעגל הבא - מעגל ההשפעה.
לא הצלחתי לצייר שני מעגלים, אך אתם יצירתיים שכמותכם מוזמנים-ציירו מעגל אחד שכותרתו תהיה מעגל הדאגה, מעגל השני יהיה מעגל ההשפעה.

דוגמאות:
השתלטות דעא"ש בסוריה מחרבת לי את המצב רוח – דאגה זו כמובן תהיה במעגל הדאגה, כי אין לנו שום יכולת לשלוט באירועים ולשנותם.
אני רוצה להעביר סדנה לעובדי חברת חשמל אך אני חייבת קודם לפתח אותה ורק אחר כך לראות עם מי לתאם פגישה – זוהי החלטה שתהיה במעגל ההשפעה משום שאני אחראית לפתח את הסדנה שתתאים לעובדים/מנהלים שאני רוצה להעביר ואחר כך באחריותי לעשות טלפונים ולקדם את הסדנה. 

אנשים פרואקטיביים ממקדים את העשייה שלהם במעגל ההשפעה, שם יש להם אפשרות להכריע. האנרגיה שלהם חיובית ומחפשת דרכים להרחיב את מעגל ההשפעה.
התמקדות בבעיות הנמצאות במעגל הדאגה, מקטינות את מעגל ההשפעה, זה מעין קוצר ראייה רגשי להתמקד רק במעגל אחד ופחות באחר, זה בהחלט עובד על הפרדיגמות שלנו משום שכאשר אנו מודעים להם אנו מתחילים לייצר אנרגיה חיובית.
לפני מספר שנים, שמעתי הרצאה מפי קרנית גולדווסר שבעלה אודי נחטף בגבול הצפון ולאחר מו"מ רגשי ע"י החיזבללה הוחזרו גופותיהם של אודי וחברו אלדד רגב ז"ל.
קרנית סיפרה שלאחר שכבר סיפרו לה שאודי כנראה נחטף, לאחר מספר שעות שהיא ישבה ולא עשתה דבר, היא נשאלה ע"י אחד הגורמים הצבאיים "האם היא רוצה לעשות משהו", קרנית סיפרה שלראשונה היא הבינה שיש לה בחירה, או להמשיך לשבת ולהיות אכולת דאגה ולא לעשות דבר או לעשות..בשלב הראשוני היא ביקשה לנסוע לבית המשפחה בנהריה ומשם היא לא הפסיקה לשאול את עצמה מהם הצעדים הבאים שעליה לעשות, עם מי להתקשר? מי הגורם הרלוונטי שעמו היא תיפגש? איזה גורם נוסף בעולם אפשר לרתום למאבק וכו', קרנית עשתה בדיוק את מה שנכתב לעיל: היא הפעילה את מעגל ההשפעה, היא בחרה בעשייה כדי להישאר מועילה ותורמת ולא חסרת אנרגיה.
הקשיבו לרגשות ולאנרגיה הסובבת אתכם עם כל פעולה או משימה שתרשמו בכל מעגל, מה האנרגיה הזו משדרת לכם? איזה מצב רוח היא מעוררת בכם? 

קדימה חברימוס, צאו לפעילות, השפיעו על מצבכם, בחרו והעזו ובעיקר הישארו בעשייה.









 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה